Creating Wealth - Use your EPF savings to generate Money

Monday, July 21, 2008

Public Ittikal Fund

Nak share satu ceramah yang saya dengar baru-baru ini yang disampaikan oleh Dr Danial. Beliau menasihatkan pendengar supaya lebihkan melabur dalam keadaan kegawatan seperti sekarang ini. Beliau personally ada mention pasal Public Ittikal Fund. Beliau bagitau yang pada tahun lepas sahaja jumlah pulangan yang beliau sendiri dapat adalah hampir 70%

Public Ittikal fund ini ada menyediakan perlindungan Takaful percuma Group Term Life with total & permenant Disability serta Group Personal Accident. Perlindungan yang diberi adalah sebanyak RM1 utk setiap unit yang dimiliki.

Public Ittikal fund adalah fund yang mendapat penilaian oleh Lipper Leaders seperti dibawah:
Pulangan konsisten : 5
Pemeliharaan : 5
Jumlah Pulangan : 5

Skala adalah daripada 1-5 dimana 5 adalah yang tertinggi.

Memenangi anugerah The Edge-Lipper utk kategori 3 dan 5 tahun Dana Ekuti Islam Malaysia yang Terbaik.
Memenangi anugerah The Star/Standard & Poor's utk kategori 3 & 5 tahun Sektor Islam/ Syariah

Jumlah Pulangan dana ini utk tempoh 10tahun adalah sebanyak 313.34%.

Public Mutual ijuga dinamakan Best Islamic Fund Manager in Asia by Failaka Advisors, Dubai. This is the second consecutive year Public Mutual has won the award. With this award, Public Mutual has garnered more than 100 major awards since 1999, retaining our position as the most awarded unit trust fund manager in Malaysia.

Fund ini diklasifikasikan sebagai berisiko sederhana dimana 88% daripada jumlah dana dilaburkan dalam ekuiti (saham) dan baki dalam instrument pasaran wang dan lain2.

Berikutan kejatuhan pasaran, Public Ittikal diniagakan sekitar RM.085. Ini adalah peluang utk kita beli fund ini yang mana InsyaAllah bila pasaran mula naik, kita akan dapat gain capital appreciation yang begitu tinggi. Namun kesabaran adalah perkara yang paling utama.

Maklumat tambahan :
Pelaburan dalam unit trust juga boleh dilakukan menggunakan simpanan KWSP. Memandangkan pelaburan unit trust adalah utk tempoh medium to long term maka pelaburan menggunakan KWSP adalah antara kaedah yang baik utk melabur selain daripada cash. Duit KWSP hanya boleh mula dikeluarkan apabila kita berumur 50tahun dan keatas. oleh yang demikian jika kita melabur sebahagian duit itu maka kita dapat mengandakan simpanan hari tua kita.

No comments: