Creating Wealth - Use your EPF savings to generate Money

Sunday, July 20, 2008

Cerekarama TNB

The below stated article was emailed to me by a good friend of me who got this article from a friend of him. The original author has yet to be established. But i should congratulate the author for his astonishing vision of having a dam as big as 3 Gorgeous dam in China here in Malaysia as he had mentioned of our dam capacity been able to supply not only the whole of Malaysia but even Singapore & Thailand. I will give comments for his story below part by part so that i can answer all of his information. My explanation will be in green. (Go Green, dunno y after 9th mar, everybody seems to like green more than the dark blue)


Sebuah artikel dari seorang kenalan.

TNB berura-ura dan tidak mustahil nak ambil kesempatan sempena menyambut kenaikan harga minyak.mereka pun mencari akal nak naikkan takrif letrik berdasarkan harga minyak...memang agak malang kita sebagai pengguna@rakyat dibebankan dengan bermacam2 benda. Minyak dan segala barangan boleh diumpamakan sepucuk JALA...jika pucuk jala (minyak) ditarik keatas@atau dinaikkan... maka segala lobang-lobang benang yg banyak...termasuk batu-batunya sekali akan ikut pucuknya naik...
Sekarang kita nak tengok telatah TNB pula...dan Setiap kali minyak naik maka keluarlah musang-musang kat kaca TV berbunyi TNB tak mampu menanggung beban kenaikan harga minyak untuk menjalankan operasi JANALETRIK sebab kos tinggi. Tahukah anda apa yang TNB tipu kita..? Dulu...LEMBAGA LETRIK NEGARA diswastakan menjadi...Tenaga Nasional Berhad selepas semua EMPANGAN AIR siap dibina dengan duit rakyat kemudian diswastakan.

Empangan yang besar :
1.
Empangan Pedu - Kedah
2.
Empangan Temenggor - Perak
3.
Empangan Kenyir - Terengganu

Empangan kecil ada lagi tetapi tak perlu masuk senarai kita bongkar yang besar-besar ini dulu...terutama Empangan Temenggor dan Empangan Kenyir...

TNB diswastakan..betul tapi kemudian TNB di corporatkan...maksudnya...TNB bukan dimiliki oleh orang tertentu...it is a Public Listed Company. Nak tahu sapa 10 biggest share holders?

1

Khazanah Nasional Berhad

1,631,574,464

37.66

2

Employees Provident Fund Board

418,598,311

9.66

3

Amanah Raya Nominees (Tempatan) Sdn Bhd
Skim Amanah Saham Bumiputera

345,050,600

7.96

4

Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan)

140,985,400

3.25

5

Lembaga Tabung Haji

111,388,575

2.57

6

Cartaban Nominees (Asing) Sdn Bhd
SSBT Fund NB37 For Janus Contrarian Fund

96,745,100

2.23

7

Amanah Raya Nominees (Tempatan) Sdn Bhd
Amanah Saham Wawasan 2020

61,404,800

1.42

8

Amanah Raya Nominees (Tempatan) Sdn Bhd
Amanah Saham Malaysia

52,525,600

1.21

9

HSBC Nominees (Asing) Sdn Bhd
TNTC For Saudi Arabian Monetary Agency

48,682,800

1.12

10

Valuecap Sdn Bhd

37,861,100

0.87

Maksudnya..walaupun kerajaan bina & bagi kat TNB...TNB punya saham yang terbesar dipegang oleh Kerjaan melalui Khazanah. In a way...masih Kerajaan punya.

The pie chart below demonstrates TNB installed capacity according to fuel type & also IPPs.

Setiap empangan ini ada sekurang-kurangnya 3 buah (unit) TURBIN untuk menjana letrik menggunakan air tanpa menggunakan setitik pun minyak,diesel @ seketul pun arang batu.Tujuan asal pembinaan Empangan2 ini adalah untuk menakung air minuman dan yang lebih mustahaknya untuk menjana elektrik...berapa peruntukan telah terbenam disana?

Jawapan saya kenapa 1 turbin je jalan, dan 2 tarbin tidak dibenarkan jalan! Tak pernah tahu pun ada any restriction for wat so ever. Yang saya tahu hydro generation bergantung kepada ketinggian takungan air. TNB tidak boleh sewenang-wenangnya melepaskan air keluar dan pada masa yang sama takboleh berhenti dari melepaskan air. There are downstream industry yang bergantung kepada air dari dam-dam tersebut. Pie chart atas dah membuktikan bahawa keupayaan penjanaan Hidro adalah terhad sahaja. (lebih kurang 9.7% daripada keupayaan penjanaan keseluruhan Malaysia)

Persoalannya ialah...

Kenapa pemimpin ular sawa ini menghalang dari menguatkuasakan penjanaan turbin2 itu...hanya dibenarkan 1 buah turbin di Kenyir dan mungkin satu lagi di Temenggor.Kenapa turbin yang lain di tidurkan sekian lama?

Sebab....

Orang politik nak bisnes nak cari duit senang...jika semua turbin di dua empangan tersebut dijalankan kerajaan tiada alasan untuk menaikkan takrif eletrik kerana penjanaan didua empangan tersebut mampu supply eletrik seluruh semenanjung, singapura dan sebahagian Thailand dengan harga yang amat murah.

Seperti yang saya cakap dalam intro dan juga bukti daripada pie chart diatas, keupayaan hidro takkan mampu untuk supply demand electricity even utk seluruh semenanjung sekalipun. Maximum demand electricity di semenanjung utk tahun 2007 ialah 13,620MW walhal kalau semua hidro jalan pun jumlah keupayaan yang mampu dijana hanya kurang dari 2,000MW.

Oleh kerana orang politik nak bisnes...mereka STOP sebahagian besar operasi turbin (yang memang murah harganya untuk rakyat) dan mencari akal serta menwujudkan jana letrik swasta yang banyak dibina ditepi laut seperti yang anda sedia maklum stesen janakuasa tersebut semuanya menggunakan minyak diesel dan arang batu.Yang sedih nya kerajaan dipaksa sign kontrak mesti membeli letrik dari stesen-stesen politik ini dan kongkong operasi turbin empangan.Operasi stesen-stesen itu sahaja yang selalu diwar-warkan. .dan diperbesar-besarkan dalam TV/media mengatakan kos operasi letrik tinggi dan bermacam-macam lagi akibat kenaikan harga minyak dan arang batu. APA SUDAH JADI NI???Kenapa tak pernah tunjukkan kos operasi Turbin empangan yang menggunakan air itu..?Kesian rakyat Malaysia di perbodoh-bodohkan oleh pemimpin-pemimpin ular sawa .

NGO dan pembangkang hendaklah segera buat kajian terperinci tentang kemampuan janakuasa empangan2 tersebut dan bangkitkan diPARLIMEN kenapa yang murah,di tahan...yang mahal dipaksa rakyat bayar? Perkara ini sudah lama berlaku.Kini masanya di bongkar.Mengapa Janakuasa swasta ini wujud dengan banyak siapa disebalik stesen2 tersebut dan kenapa mereka memaksa kerajaan sign kontrak membeli letrik dari stesen swasta tersebut.

(Jika disoal mereka dah siap jawapan...untuk support jika janaletrik empangan rosak)sebenarnya mereka nak bisnes


Jika nak bisnes...... ..ok tiada masalah generate power jual sendiri lawan harga letrik empangan. Macam telefon memasing ujudkan Digi, Maxis, celcom dan lain-lain memasing melawan menawarkan line mereka murah rakyat puas hati memilih dan menikmati benda yang diswastakan. ....macam itu baru betul....kerajaan kenapa tidak suruh TNB dan Stesen tepi laut
tersebut lakukan macam line telefon itu???
Empangan Temenggor

Ada sumber letrik (empangan) harga yang murah untuk dinikmati rakyat tapi kenapa diarah Slow-Down operasinya.. ...dan MENGAPA? mengujudkan janaletrik swasta dan paksa rakyat membayar dengan harga setiap tahunsemakin tinggi??? Why..why..why. ..

Jika orang politik ular sawa nak bisnes carilah benda lain...jangan lah nak dapat duit dengan memulas perut rakyat??

Dari...keladi gatai...bukan sumer rakyat boleh ditipu!!!

Keupayaan hidro sahaja tak mampu utk memenuhi demand electricity dan belajar daripada krisis minyak sebelum ini, TNB memang telah berusaha utk diversify fuel source dia. Kalau dilihat daripada pie chart diatas tadi, selain hidro, TNB menggunakan coal(arang batu), gas asli dan sedikit minyak. Seperti yang ditimbulkan oleh penulis ini bahwa TNB mengambil kesempatan menaikkan tariff walhal TNB hanya sedikit sahaja menggunakan minyak adalah salah. TNB meminta tariff dinaikkan kerana:
Price of gas has increased by 123% from RM6.40 per mmBTU to RM14.31 per mmBTU, while coal price has risen by more than 170% since 2006. Gas and coal currently constitute 68% and 26% respectively of the total generation mix in Peninsular Malaysia. The increase in gas price from RM6.40 to RM14.31 will add to TNB's fuel cost by approximately RM4.2 billion per annum and the recent increase in coal prices which is currently at around USD130/MT will further add to TNB's fuel cost by RM1.4 billion in 2008.

Saya bukan nak menyokong atau menjustufukasikan kenaikan harga elektrik. Saya cuma nak menjawab fakta-fakta salah yang diberikan oleh penulis asal artikel ini. Semua rakyat Malaysia termasuk anggota kerja TNB sendiri terjejas diatas kenaikan harga minyak dan juga tariff elektrik, kecuali mereka yang mendapat kenaikan gaji 100%. :-)


As TNB is a public listed company, all the information given above was taken from TNBs website. All the opinions and or statements given is my sole personnel view only. Im not representing in any way as a spoke person for TNB.
I shall not be liable for any misconception or misleading of any info by the original author of this article. (the original article is in black writings)

1 comment:

Anonymous said...

TNB CEKIK DARAH!