Creating Wealth - Use your EPF savings to generate Money

Saturday, May 17, 2008

Dividend KWSP Haram?

This is a very hot topic to be discussed. I would like you all to refer to Ust. Zaharuddin's website for more info before i give any comments!

1stly, read the letter sent by KWSP to Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) through this link:

Status Pelaburan KWSP :
Pandangan Shariah

And discussion by Ustaz Zaharuddin regarding the KWSP contribution at this link:

Persoalan Berkenaan KWSP dan ASB

You can also refer to this link given below, simple solution given for purifying the KWSP dividend.

Zakat & Dividen KWSP



2 comments:

Huzaifah Magbool said...

Saya cuma hairan kenapa kerajaan masih tidak mahu mengambil inisiatif untuk memastikan kesemua pelaburan pelabur-pelabur dalam KWSP adalah halal dari segi syarak. Saya rasa ini boleh dibuat dengan 2 cara:
1. KWSP wujudkan dana khas dengan duit-duit pelabur-pelabur Islam dan laburkan duit dana ini dalam pelaburan yang halal sahaja. Pada masa sekarang instrument kewangan halal begitu banyak sekali yang sekaligus menidakkan alasan KWSP bahawa pelaburan halal adalah terhad. Hampir semua bank menyediakan cabang perbankkan Islam. Hampir semua syarikat gergasi hendak isu Bon Islam. Terdapat banyak kaunter halal di Bursa Malaysia, sekurang-kurangnya yang telah memenuhi kriteria halal Badan Syariah Bursa Malaysia.
2. KWSP membentuk portfolio pelaburannya mengikut jumlah pelaburan pelabur Islam dan bukan ISlam. Maksudnya, KWSP perlu melihat jumlah peratus pelaburan pelabur Islam dan melabur sebanyak jumlah tersebut dalam pelaburan yang halal. Ini saya rasakan adalah cara palinh minima yang boleh dibuat KWSP. Namun saya masih rasa KWSP sepatutnya tiada alasan mengapa tidak satu dana khas diwujudkan dengan pelaburan pelabur Islam untuk dilaburkan dalam pelaburan yang halal.
Namun, kita masih ada kuasa untuk menentukkan sebahagian duit kita di KWSP dapat dilaburkan dalam instrument kewangan Islam. Ini boleh dilakukan dengan melabur dalam unit amanah Islam melalui syarikat-syarikat unit amanah yang diluluskan oleh KWSP. Public Mutual sendiri menyediakan 16 dana amanah halal yang mana sebahagianya dibolehkan untuk pelabur KWSP membuat pengeluaran daripada akaun 2 untuk dilaburkan didalamnya. Sekurang-kurangnya keuntungan dari pelaburan ini adalah, InsyaAllah halal.
Dana terbaru yang dilancarkan oleh Public Mutual iaitu Public Islamic Optimal Growth Fund (PIOGF)telah diluluskan oleh KWSP untuk membenarkan ahlinya melabur dalam unit amanah tersebut. Alokasi pelaburan PIOGF adalah 50% dalam portfolio saham yang menawarkan dividen yang menarik dan 50% lagi dalam portfolio saham pertumbuhan di Bursa Malaysia.
Untuk maklumat lanjut, sila hubingi En. Mohamad Abu Huzaifah bin Magbool ditalian 019-5756400.

Anonymous said...

aha salamualaikum
betui2 sebab tu la saya dah keluarkan duit dari kwsp.....ingat lagi 10 tahun dari sekarang duit kwsp akan di gunakan tuk kegunaan kerajaan lain and duit org simpan dalam ASB semua takkan terima dividen,........... so cari yang terbaik....berniaga.....pi la niaga rasulullah dah suruh kina berniaga ada rezeki banyak kat situ...... so pandai2 la..........

aha...pasal mutual fund tu saya interested.....macam mana yek....saya kena bayar berapa kat tuan kalau sya nak invest 20k....

k bgitahu yek....

wsalam