Creating Wealth - Use your EPF savings to generate Money

Friday, May 22, 2009

Why I MUST work?

1. Kenapa kita kerja?

Untuk mencari WANG!!! Obviously

2. Untuk apa nak cari wang?

Untuk menyara kehidupan kita....

3. Apa makna kehidupan jika 1/3 atau lebih masa hidup kita digunakan untuk mencari wang itu sendiri! 1 hari minimum 8 jam kita kerja (1/3 of day) kalau kita hidup 60 tahun…20years umur kita abis dlm waktu kerja n another 20years abis dalam waktu tidur. (kalau tidur 8 jam la…kalau lebih……???)

4. Allah swt berfirman dalam Al-quran maksudnya…dan tidaklah aku jadikan Jin & Manusia kecuali utk beribadat kepada aku. Bayangkan kita diambil kerja oleh bos kita sebagai mat despatch…dibayar gaji & diberi kemudahan2 syarikat utk menjalankan kerja tersebut…tapi kita pulak dlm 8 jam waktu kerja tu 1/3 (3 jam kita buat kerja kita sendiri) n another 2 jam kita rehat & tidur dan baki 3 jam je lagi kita kerja……adakah kita layak utk mendapat gaji daripada syarikat kita….

5. Cuba kita kembali kepada Contoh terbaik atau role model kita…Rasulullah s.a.w.. Baginda berserta sahabat hidup dalam ibadat...apabila terdapat ruangan masa yang terluang..baru mereka mencari keperluan mereka untuk kelangsungan hidup mereka. Priority no. 1 mereka adalah tujuan asal penciptaan mereka iaitu berbadat kepada Allah sebagaimana mat despatch tadi digaji utk buat kerja despatch…

6. Adakah kita sekarang menjalani kehidupan tipu daya….yang mana priority no.1 kita adalah KERJA. URUSAN Kerja melebihi keperluan agama. Dan utk menegakkan benang yang basah itu kita pun bagi la alasan kerja itu sebagai satu ibadah.

7. Kalu solat seagung-agung ibadah pun kita hanya allocate 5-10 minit…apakah Allah swt akan terima alasan kerja kita sebagai satu ibadah sedangkan…banyak sangat maksiat yang kita buat semasa menjalankan ‘ibadah’ (kerja) tersebut. (paling minima-percampuran diantara laki & pompuan secara bebas)

Apa penyelesaianya…..??? Jom kita bincangkan…..sesiapa yang ada pendapat saya alu-alukan!!!

No comments: